Stappen om je relatie te verpesten

Laten we het even niet hebben over waarom ik artikelen op beautify.nl lees (omdat ik me hard verveel, oké?). Eind september postte deze site een artikel met een lijstje handelingen die elke man in elke relatie moet uitvoeren. Het lijstje is afkomstig van ene Ron Paschal (en 19 van zijn homies) op Facebook en volgens beautify.nl is dit précies hoe vrouwen behandeld willen worden.

Toegegeven: er staan een paar aanwijzingen die lang niet gek zijn. Dingen zoals “als ze naar je lippen staart, kus haar” en “als je haar op haar slechts ziet, vertel haar hoe mooi ze is”. Maar ergens tussen het klef en de schattigheid staan een paar opmerking die ronduit niet opbouwend zijn voor een relatie. Laten we zeggen dat als de spijker in West-Friesland staat, deze man met een hamer aan het meppen is in een weiland in Ohio.

Naast mijn voorliefde voor vrouwenblogs heb ik ook de onweerstaanbare drang om lijstjes te maken. Dus hieronder vijf van Ron’s pro-tips over hoe je als vent met je vriendinnetje om moet gaan.

Als ze kwaad van je wegloopt: volg haar.

“Mega Stalker Award van het jaar gaat naar…!” Natuurlijk moet je een vrouw volgen wanneer ze van je wegloop. Ze loopt niet van je weg omdat ze even weg wil uit de situatie. Ze loopt niet weg omdat ze tijd nodig heeft om met een koel hoofd na te denken over het gebeurde. Nee, ze loopt weg omdat ze wil dat je achter haar aan loopt als een geslagen hond. Geef haar alsjeblieft niet de ruimte die ze vraagt. Heb alsjeblieft geen eerlijk gesprek over wat er is gebeurd en hoe jullie je daarbij voelden. Nee joh! Negeer de oorzaak, volg haar en maak het goed met een felgekleurde sleutelhanger van de Xenos.

Als ze lelijke dingen tegen je begint te zeggen: kus haar en zeg dat je van haar houdt.

Waarom in godsnaam zou je de confrontatie aangaan? Meisje is gewoon een beetje mopperig. Kusje hier, knuffel daar, goedmaaksex en klaar. Dat misschien achterliggende frustraties de reden zijn dat ze humeurig is en dat ze het op jou afreageert omdat ze bij jou wel uit haar slof kan schieten en bij haar baas, collega’s of medestudenten niet, dat maakt niet uit. Ze is waarschijnlijk ongesteld. Niet praten. Niet doorvragen. Niet zeggen dat jij je geraakt voelt omdat ze haar shit op je afreageert (oh hell! Emoties!). Een natte pakkerd is meer dan genoeg om haar op te vrolijken. Wat zijn vrouwen toch simpel.

Wanneer ze naar je kijkt met twijfel in haar ogen: zorg dat je die wegneemt, hoe dan ook.

Twijfel! Oh jee! Als man heb ik geen idee hoe ik om moet gaan met twijfel! Bij twijfel raak ik altijd vertwijfeld. Bij twijfel onderneem ik zo snel als ik kan actie om de hatelijke situatie te ontwijken. En als mijn vrouw twijfelt? Dan vertel ik haar gewoon wat we gaan doen. Ik neem de touwtjes in handen en dicteer alle stappen. De moeite nemen haar te vragen waar ze over twijfelt en waarom dat zo is, duurt veel te lang. Daar heb ik verdomme geen tijd voor. Ik moet mijn baard nog kammen. Hup! Aan de slag!

Wanneer ze zegt dat het over is: dan wil ze ergens nog altijd dat jij van haar bent.

Precies! Zoals een verkrachtingsslachtoffer “nee” roept, maar eigenlijk keihard “ja” bedoelt. Want zo werken vrouwen nu eenmaal en laat je niet iets anders vertellen, vriend. She wants the D. Zo simpel is het. Charmant als jij bent, kan het toch niet zijn dat ze je shit beu is? Je stalker gedrag wanneer ze even rust vraagt om haar gedachten op een rij te zetten, de inhoudloze poep die je uitkraamt om haar twijfels weg te nemen, je emotionele disconnectie wanneer ze strest en jij haar ongevraagd op d’r bek pakt en zegt dat je van haar houdt. Welke vrouw wil dat nu niet? Inderdaad: die vrouw bestaat niet.

Wanneer je haar hart breekt: gaat de pijn bij haar nooit helemaal weg.

Bij ons mannen is dat juist precies omgekeerd. Liefdesverdriet? Een belletje naar the squad garandeert een losbandige uitgaansavond met veel alcohol, drugs en een one-night-stand. De volgende ochtend is alles weer chill. Wij blijven nooit hangen in dat soort onzin. Er is niet één meisje dat het bij mij heeft uitgemaakt met slapeloze nachten, een diepe depressie en een knagend gevoel van “wat als…” tot gevolg. Oh wacht…behalve die ene dan. En die andere misschien ook.

Het ergste van alles is dat een lijstje als dit niets zegt over hoe we om moeten gaan met problemen in een relatie. Het is een prima to-do-list op dagen dat alles goed verloopt maar wanneer de stront en de ventilator elkaar ontmoeten, is er met dit soort tips geen redden meer aan. We zijn complexe wezens, vrouwen èn mannen. We hebben complexe gedachten en in elkaar gevlochten gevoelens en als wij dat niet erkennen over onszelf, zullen we altijd in ontkenning blijven over de gedachtenwereld van de persoon met wie we samen zijn.

Geen idee hoe het met jou zit, maar ik heb liever een relatie met mijn vriendin waarin we met elkaar communiceren. Met geduld, openheid en oprechtheid. Het hoeft niet hoor! Je kunt ook prima het soort man zijn waarvan ons al eeuwenlang wordt verteld dat we het moeten zijn: niet te moeilijk doen en al helemaal niet toegeven aan het feit dat we emoties hebben, dat anderen om ons heen ook emoties hebben en dat we pas stappen vooruit maken met elkaar als we die emoties aan elkaar durven laten zien. Als je dat niet wilt, zeg maar vaarwel tegen relaties op een gelijkwaardige basis, blijf vrouwen lekker behandelen zoals je op de basisschool al deed en zoek het eerstvolgende “mokkeltje” uit in de club. En vergeet niet: ze bedoelt gewoon “ja”.

Leave a Reply

