Ik droom van Liefde

schoten gelost in de 
straten van Dallas, niet
ver van de plek waar
Kennedy’s hersenen vlogen
over de kofferbak van
zijn Lincoln, en Jackie
die in shock graait naar
de resten van zijn geest.

Het heette een misdaad en
ze zochten een zondebok en
deze keer was het een zwarte,
bewapend tot de tanden, met
trefzekere kalmte, doel-
treffende kogels en een Bijbelse
boodschap: oog om oog
broeder om broeder
bruine om blanke

en het scorebord staat nog
lang niet op gelijkstand,
dus mijn pen raasde over papieren
tegen het te nuchtere gedachtengoed
dat dit hier niet nooit kan gebeuren
en mijn geheugen haalde 
herinneringen op en keurde
dat ook ik op stiekeme wijze
gediscrimineerd was

Ik wilde hier voorbeelden geven
van voorvallen in het verleden
en voelde een woede door
mijn aderen razen en bleef
me verbazen dat ik jaren
zo stil ben gebleven,
maar wacht!


Als we woede met woede
bestrijden, bevrijden we dan
alle broeders uit onrecht?
verdwijnen de lijnen waarmee
we onszelf van elkaar
onderscheiden? Of…


blijft het dezelfde strijd van
jij tegen mij
wij tegen hen
hij tegen zij
naakt zijn we allen gelijk
dit hemd van mijn lijf
dit label dat niets anders
aanduidt dan waar ik gemaakt ben

bekijk het goed

want 
wij verschillen niet
in materialen, zorgen,
dromen of angsten, wij
willen hetzelfde, jij en ik
en zij hebben in feiten
dezelfde verhalen


dus negeer de wasvoorschriften
en strijk de verschillen opzij
deze labels zijn niet wij

want
Ik droom van vrede

Ik droom van gelijke kansen
     en gelijke behandelingen

Van een wereld waarin huidskleur
niets anders is dan de hoeveelheid
melanine die een lijf aanmaakt

Een wereld waarin we ons niet 
laten ophitsen door hitsige media

Waarin we niet worden gedwongen
elkaar te haten in spellen
gespeeld door mannen in 
lichtgrijze pakken
netjes gekamde haren en
gerepeteerde glimlachen

Een wereld waarin geen kind
aanspoelt op Griekse stranden
en wij het de ouders verwijten
terwijl onze bommen hun
huizen doen verdwijnen


Nee!
doe niet mee aan de labels

en de haat
en de ons scheidende verhalen

want ik droom
van liefde
Leave a Reply

