Met de ratten op stap

In het park zitten ze rond een vuurkorfje. Neo-hippies ineengedoken tegen de kou van een te frisse zomernacht. De nieuwe punkers. Ze staan overal buiten. Hebben het randje van de maatschappij opgezocht en zich gestort op de bevrijding van de overkant maar houden zich nog steeds op in grote steden. Fuck mensen. Fuck meningen. Fuck sociale normen. Terug naar de natuur enzo. De grond om hen heen is bezaaid met meer plastic tasjes en six-pack verpakkingen dan het gras in een eeuw aankan.

Een vleermuis vliegt laag over, door een straal gelig straatlicht.

Zij zitten samen op het koude asfalt van een leeg parkeerterrein. Zij veegt constant haar bos zwarte krullen uit haar vermoeide ogen. Hij fouilleert zichzelf voor een sigarettenpakje. Ze steken er eentje op en roken hem samen weg. Zij streelt hem op zijn arm. Hij haalt zijn vingers langs haar wang. Een grijze rookpluim dwarrelt lui weg boven hun hoofden.

Aan een gracht houdt zij een spierwitte ballon vast en klets onophoudelijk. Haar benen wiegen over de rand maar hoog genoeg boven het water. Hij graait in een plastic tasje waaruit het gerinkel klinkt van slagroompatronen, haalt een blikje bier uit het tasje en met een klik die tussen de gevels echoot pop hij het blikje open. Laten ligt zij in bed en wenst ze dat dit ogenblik jaren duren kon.

Achter me hoor ik het geluid van een openklappend zakmes. “Geef op,” hoor ik een donkere stem mompelen.

Ik draai me om. Deze jongen is niet ouder dan zeventien. Maar mijn inschattingsvermogen is sterk verminderd sinds ik de vijfentwintig gepasseerd ben. “Ik heb het allang opgegeven,” zeg ik.

“Wat heb je bij je? Geef alles maar.”

Ik zoek in mijn jaszak en geef hem alles dat ik heb. Beteuterd kijkt hij naar de buit. Twee euro vijfendertig, een aansteker en een pakje met drie sigaretten. “Is dit alles, man?”

“Sorry. Wacht, ik weet wel iets. Hier heb je mijn pinpas.”

“Meekomen naar de automaat. Je gaat alles opnemen.”

We lopen een paar meter voor ik me verontschuldigend omdraai. “Sorry man, helemaal vergeten. Ik ben platzak. Mijn loon komt overmorgen pas. Nu staat er maar een tientje op. Hooguit.”

Zijn ogen draaien in zijn kassen.

“Wacht,” begin ik. “Ik kan je mijn creditcard geven.” Ik pak mijn portemonneetje en vis de zwarte kaart uit een gleuf. “Oh fuck. Sorry, hier heb je ook niks aan. Ik weet de pincode van deze kaart niet dus je kunt er nergens geld mee opnemen.”

Hij begint te zuchten.

“Oke, ik heb wat voor je.” Uit mijn borstzakje haal ik een klein bosje sleutels en druk hem die in de hand. “Dit zijn de huissleutels van mijn moeder. Ze woont in Zeeland dus als je morgen een trein pakt, kun je zo het huis in. In een slaapkamer staat een hele zooi dozen en in één van die dozen vind je twee of drie grote zwarte mappen. Daar doe ik mijn administratie in. Je moet even zoeken maar volgens mij heb ik daar nog de brief van de bank in zitten. Daar staat de pincode van mijn creditcard.”

“Wat de fuck gast? Is dit een fucking grap?”

“Sorry, je hebt gelijk. Ik heb nog wel iets anders.” Uit een ander gleufje in mijn portemonnee haal ik een oude zwartwit pasfoto. “Dit is mijn oma. Je kunt er niet veel mee maar het is van grote emotionele waarde. Ik zou er kapot van zijn als je dit van me steelt.”

“Je maakt me hoofd moe, vriend.” Hij klapt zijn zakmes dicht. “Fuck jou, man. Ik heb niets aan een sukkel als jou.”

“Als jij.”

“Serieus man!” Hij gooit zijn armen in de lucht en loopt weg. Ik vermoed vermoeid.

“Sorry dat ik niet kon helpen gozer!” Ik zie hem nog net een middelvinger opsteken voor hij de hoek om gaat.

De ratten springen tussen zwarte afvalzakken heen en weer. Ze blijven even stilstaan bij het geluid van mijn voetstappen en zodra ze merken dat ik hun kant op kom, schuifelen ze pijlsnel weg. Een gracht in. Een riool in. Een boom in. Op nachten als deze zijn we allemaal op zoek. Misschien dat de ratten wel vinden wat ze zoeken.

Leave a Reply

